Direct naar de inhoud van deze paginacsrf
Zoetermeervoorelkaar

Help jij het Taalhuis uitbreiden?

Het Taalhuis in de bibliotheek is er specifiek voor inwoners van Zoetermeer die de Nederlandse taal beter willen leren spreken, lezen en schrijven. Het Taalhuis houdt spreekuren voor mensen die advies willen over het volgen van cursussen, opleidingen en activiteiten om hun taalvaardigheid te vergroten. De taalhuisbalie wordt bemand door getrainde vrijwilligers die bezoekers ook direct aanmelden bij een cursus of activiteit. Voor deze balie zoeken we voor op de maandagen van 13.00 tot 15.00 uur, de donderdagen van 10.00 tot 12.00 uur en de zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur een: Vrijwilliger Taalhuisbalie (2 uur per week) Wat ga je doen? Sta je de bezoekers van de Taalhuisbalie tijdens de openingsuren op zaterdag te woord. Draag je zorg voor de ontvangst, de sfeer en de orde bij de Taalhuisbalie. Stel je de bezoeker op zijn of haar gemak en probeer je de hulpvraag op het gebied van taal in kaart te brengen. Dit doe je door het stellen van open vragen en met behulp van een intakeformulier.  Werk je nauw samen met andere medewerkers en vrijwilligers achter de balie  Verwijs je de bezoekers door naar het juiste aanbod op het gebied van taal. Indien nodig geef je de bezoeker extra informatie mee. Noteert je informatie in een digitaal volgsysteem. Wat kun je? Om de bezoekers van de Taalhuisbalie goed te kunnen helpen: Kun je bezoekers goed op hun gemak stellen. Heb je voldoende gesprekstechnieken om in een gesprek open vragen te stellen, zodat je de hulpvraag goed kunt achterhalen. Je kunt goed communiceren, luisteren, samenvatten en doorvragen. Heb je geduld en ben je nieuwsgierig. Heb je interesse in andere culturen. Ben je in staat duidelijke afspraken te maken en kun je goed grenzen aangeven. Heb je basiskennis van de sociale kaart van Zoetermeer.  Ben je geïnteresseerd in taalverwerving. Kun je zowel goed zelfstandig als samenwerken. Weet je wanneer het tijd is om om hulp te vragen. Ben je digitaal vaardig. Wat bieden wij je? Een leuke vrijwilligersfunctie waarbij je veel verschillende mensen ontmoet. Goede faciliteiten op een centrale plaats in Zoetermeer. Directe ondersteuning vanuit de bibliotheek. Een basistraining bestaande uit vier dagdelen en verdiepende modules Scholing in de vorm van deskundigheidsbevordering. Een gratis abonnement van de bibliotheek. We zetten je natuurlijk niet zomaar aan de balie, naast twee trainingen wordt je ingewerkt door ervaren taalhuisvrijwilligers. Heb je interesse? Neem dan contact op met de coördinator van het Taalhuis, Dewi in 't Veld via email ([e-mailadres verborgen]) of telefonisch: [telefoonnummer verborgen].

Lees meer
Structureel

Centrum

Administratie & receptie
Taal & lezen
Training & scholing

Beschrijving

Het Taalhuis in de bibliotheek is er specifiek voor inwoners van Zoetermeer die de Nederlandse taal beter willen leren spreken, lezen en schrijven.

Het Taalhuis houdt spreekuren voor mensen die advies willen over het volgen van cursussen, opleidingen en activiteiten om hun taalvaardigheid te vergroten. De taalhuisbalie wordt bemand door getrainde vrijwilligers die bezoekers ook direct aanmelden bij een cursus of activiteit.

Voor deze balie zoeken we voor op de maandagen van 13.00 tot 15.00 uur, de donderdagen van 10.00 tot 12.00 uur en de zaterdagen van 10.00 tot 12.00 uur een:

Vrijwilliger Taalhuisbalie (2 uur per week)

Wat ga je doen?

Sta je de bezoekers van de Taalhuisbalie tijdens de openingsuren op zaterdag te woord.
Draag je zorg voor de ontvangst, de sfeer en de orde bij de Taalhuisbalie.
Stel je de bezoeker op zijn of haar gemak en probeer je de hulpvraag op het gebied van taal in kaart te brengen. Dit doe je door het stellen van open vragen en met behulp van een intakeformulier. 
Werk je nauw samen met andere medewerkers en vrijwilligers achter de balie 
Verwijs je de bezoekers door naar het juiste aanbod op het gebied van taal. Indien nodig geef je de bezoeker extra informatie mee.
Noteert je informatie in een digitaal volgsysteem.

Wat kun je?

Om de bezoekers van de Taalhuisbalie goed te kunnen helpen:

Kun je bezoekers goed op hun gemak stellen.
Heb je voldoende gesprekstechnieken om in een gesprek open vragen te stellen, zodat je de hulpvraag goed kunt achterhalen. Je kunt goed communiceren, luisteren, samenvatten en doorvragen.
Heb je geduld en ben je nieuwsgierig.
Heb je interesse in andere culturen.
Ben je in staat duidelijke afspraken te maken en kun je goed grenzen aangeven.
Heb je basiskennis van de sociale kaart van Zoetermeer. 
Ben je geïnteresseerd in taalverwerving.
Kun je zowel goed zelfstandig als samenwerken.
Weet je wanneer het tijd is om om hulp te vragen.
Ben je digitaal vaardig.

Wat bieden wij je?

Een leuke vrijwilligersfunctie waarbij je veel verschillende mensen ontmoet.
Goede faciliteiten op een centrale plaats in Zoetermeer.
Directe ondersteuning vanuit de bibliotheek.
Een basistraining bestaande uit vier dagdelen en verdiepende modules
Scholing in de vorm van deskundigheidsbevordering.
Een gratis abonnement van de bibliotheek.

We zetten je natuurlijk niet zomaar aan de balie, naast twee trainingen wordt je ingewerkt door ervaren taalhuisvrijwilligers.

Heb je interesse?

Neem dan contact op met de coördinator van het Taalhuis, Dewi in 't Veld via email ([e-mailadres verborgen]) of telefonisch: [telefoonnummer verborgen].

Praktische informatie

Tijd

Wekelijks 2 tot 9 uur

maandag

woensdag

zaterdag

Locatie

Centrum

Bijzonderheden

Geschikt voor jongeren

Rolstoeltoegankelijk

Impact

Voor wie

Kinderen & jongeren

Nieuwkomers & vluchtelingen

Volwassenen

Ouderen

Impactgebied
Belangenbehartiging & goede doelen
Onderwijs & educatie
Sociaal & welzijn
Categorie
Administratie & receptie
Taal & lezen
Training & scholing
Monique
85% profielsterkte

Over Monique

De Bibliotheek Zoetermeer is regelmatig op zoek naar vrijwilligers die kunnen en willen ondersteunen bij onze activiteiten. Ik ben o.a. werkzaam bij de bibliotheek als Coördinator Vrijwilligers en verzorg de werving van vrijwilligers voor de bibliotheekorganisatie. Voor een werkervaringsplek kun je ook met ons in gesprek gaan.

  • Deze vraag is gecheckt door de helpdesk
  • Monique is ingeschreven op Zoetermeervoorelkaar sinds 19-11-2020
  • Meerdere positieve matches gemaakt
  • 3 aanbevelingen ontvangen
Snel contact opgenomen met mij na mijn reactie op de vacature. Heel prettige en uitgebreide kennismaking, zowel persoonlijk als met de werkomgeving. Snelle vervolgafspraak en inwerk moment.
Jos