Alzheimer Café Zoetermeer
Alzheimer is een slopende ziekte die ook diep ingrijpt in het leven van familie en vrienden van de patiënt. Hun leven zal nooit meer hetzelfde zijn als voor de diagnose. Wie informatie zoekt, een luisterend oor of contact met lotgenoten kan terecht in het Alzheimer Café Zoetermeer. Diana Verkes (45) is een van de vrijwilligers die gasten te woord staan en praktische zaken regelen.
Diana weet als geen ander wat het is om met vragen te zitten over dementie. Haar moeder was 55 toen ze de diagnose Alzheimer kreeg. Dat speelde ruim twintig jaar geleden. Diana studeerde nog. Het gezin had veel vragen, internet stond in de kinderschoenen en specifieke hulpverlening voor dementie was nog niet ver ontwikkeld. Om een antwoord te vinden, ging ze met haar zus op bezoek bij het Alzheimer Café. Eerst in Den Haag en vanaf 2004 in Zoetermeer. Zij vertelt hoe ze hier vrijwilliger werd.
Drempel
‘Dit café voorzag in een behoefte. In die tijd was weinig informatie beschikbaar en er was niet veel bekend over de gevolgen van dementie. Voor mantelzorgers waren er amper ondersteuningsmogelijkheden. Ik ging hier met mijn zus naar toe en ook mijn vader ging mee. Hij moest wel een drempel over, maar was daarna blij dat hij zijn verhaal kwijt kon. De erkenning van de gevolgen voor een gezin is heel belangrijk. Anderen begrijpen dat vaak niet. Mijn moeder ging in het begin mee naar het café. Ze heeft daar zelf ook nog eens verteld wat de ziekte met haar deed. Dat maakte indruk. Later ging dat niet meer.’
Betere hulp
‘Daarna werd de ondersteuning voor mensen met dementie in Zoetermeer steeds beter. Samenwerkende zorgorganisaties regelden betere hulp. Zo begon Vierstroom in Rokkeveen een ontmoetingscentrum voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Inmiddels zijn er zelfs twee ontmoetingscentra. Carpe Diem in Rokkeveen en Buytenthuis in Buytenwegh De Leyens. Ze bieden dagbesteding voor mensen met dementie. Ook kunnen mantelzorgers informatie en advies krijgen en elkaar ontmoeten in gespreksgroepen.’

Diana Verkes: Het is belangrijk dat de gevolgen van Alzheimer voor de rest van het gezin worden erkend.’
Café
‘Op een gegeven moment werd ik bestuurslid bij de regio Haaglanden, een afdeling van Alzheimer Nederland. Toen nam ik ook de stap om in Zoetermeer gastvrouw te worden in het Alzheimer Café. Ik werd vrijwilliger in het café en stond achter de informatietafel. Later werd ik gespreksleider. We hebben iedere maand een café. Een (ervarings)deskundige bespreekt een bepaald thema en beantwoordt vragen. Voorbeelden van thema’s zijn onder meer: wat is dementie, wat zijn de gevolgen, op vakantie gaan en intimiteit. Bezoekers kunnen in de pauze ook met elkaar, de deskundige of een vrijwilliger praten.’
Voldoening
‘Ik ben al meer dan zeven jaar gespreksleider, samen met Annemieke Schippers. We wisselen elkaar af. Ik krijg energie van zo`n avond. Ik kan mij helemaal geven en vergeet even mijn eigen werk. Daar moet ik ook praten met mensen en dingen uitleggen. Maar dit is een combinatie van mijn beroep en persoonlijke ervaringen. Je geeft de bezoekers steun en persoonlijke aandacht in hun zoektocht. Dat is herkenbaar voor mij. Het is fijn dat ik dan die steun kan bieden. Het mooie is dat je tijdens een avond ziet dat bezoekers elkaar helpen door te vertellen hoe zij het aanpakken.’
Internet kan persoonlijk gesprek niet vervangen
Behoefte
‘Hoewel er veel meer informatie via internet beschikbaar is, is er nog steeds behoefte aan het café. Internet kan het persoonlijke gesprek en contact niet vervangen. Het blijft belangrijk naar mensen te luisteren.
In coronatijd zijn we online doorgegaan om contact te houden met bezoekers. Dat was niet voor iedereen haalbaar, maar we konden toch nog vragen beantwoorden en kwamen in contact met een nieuwe groep mensen. Eigenlijk zou er een streamingsdienst opgericht moeten worden, zodat bezoekers ook thuis kunnen kijken als ze niet kunnen komen. Maar dat vergt toch wel extra inspanning en wie zou dat willen doen?’
Vrijwilligers
‘Op de avond zijn altijd een aantal medewerkers van zorgorganisaties aanwezig om vragen te beantwoorden. Vrijwilligers regelen de praktische zaken, zoals koffie en thee, informatiematerialen klaarzetten, bezoekers welkom heten, een luisterend oor bieden, rondlopen met de microfoon en nog veel meer. Het is een heel fijn team van zeer betrokken mensen en we gaan heel goed met elkaar om. Er is ook aandacht voor elkaar. Ik ben blij dat het Alzheimer Café nog steeds bestaat en dat ik daar onderdeel van mag zijn.’
Meer informatie
Het Alzheimer Café kan goed nieuwe vrijwilligers gebruiken. U hoeft niet iets van dementie af te weten, maar wel gastvrij zijn en aandacht willen geven aan bezoekers. U kunt bellen of mailen of eerst een avond meemaken.
Contactpersoon Alzheimer Café Zoetermeer
Jolanda Kints
j.kints@vierstroomzorgthuis.nl of 06 2901 7852
Adres: WelThuis locatie De Morgenster, Nassaulaan 11, 2712 AT Zoetermeer
https://www.vierstroom.nl/wat-we-doen/zorg-aan-huis/ontmoetingscentra-dementie-
www.alzheimer-nederland.nl